Kas Naujo?

Skautų naujienos

2015-01-12

Jūrų skautų laivų istorija ir Ukmergės jūrų skautai

Šiame straipsnyje apžvelgsiu Lietuvos jūrų skautų laivus bei pasidalinsiu karštomis naujienomis apie pirmąjį Ukmergės jūrų skautų statomą laivą.

Jūrų skautų laivų istoriją noriu pradėti simboliškai nuo „Budžio“ ir 1926 metų. Tikriausiai daugelis esame girdėję apie pirmąjį jūrų skautų laivą vardu „Budys“. Galime nesunkiai rasti daug informacijos apie „Budžio“ ir Klaipėdos budžių veiklą 1926-1933 metais. Laivas „Budys“ – tapo simboliu daugeliui iš mūsų, tačiau šiame straipsnyje noriu apžvelgti ne jį, bet kitus jūrų skautų laivus bei pasidalinti karštomis naujienomis apie pirmąjį Ukmergės jūrų skautų statomą laivą.

1930 metais Biržų jūrų skautai savo rankomis pastatė pirmąją burvaltę „Pilėnas“. Šio laivo krikštamote buvo rašytoja Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė.

1933 m. Biržų jūrų skautai su lengva burvalte „Asta“ buvo pasiekę Baltijos jūrą. O didžiausias Biržų jūrų skautų statytas laivas – 8 metrų kompromisas „Naras“. Juo 1935 m. atliktas žygis Ryga – Venspilis – Klaipėda – Kaunas. 

Tai – tik keletas istorijos fragmentų. Biržų jūrų skautai ėmėsi nedidelių burinių laivelių statybos, juos statė ir kitiems jūrų skautų vienetams Lietuvoje.

 

Prabėgus trims metams po „Budžio“ sudužimo, 1936m. kapitono Kukučio pastangomis Estijoje užsakyta viena „Hai“ (pranc. Requin) tipo jachta.

Naujoji jachta pakrikštyta „Budys I“. 1937m. jūrų skautai sezoną pradėjo su dar viena „hai“ tipo jachta „Budys II“, o 1938m. – „Baltąja lelija“.

Tokia Lietuvos jūrų skautų laivų istorija iki 1940 metų.

Reikia paminėti, kad jūrų skautai taip pat labai sėkmingai plaukiodavo irklinėmis valtimis ir baidarėmis.

Klaipėdos jūrų skautai pradėjo nuo Klaipėdos uosto valdybos irkluojamosios ir buriuojamos valties (perleista naudotis Valdybos pirmininko kapitono Liudviko Stulpino įsakymu). Tai buvo sunki, tvirta jūrinė 12 irklų mokomoji valtis, kuri pradžioje ir buvo naudojama mokymuisi Klaipėdos uosto ekvatorijoje.

Vien 1936m. Lietuvos jūrų skautai vidaus vandenimis nuplaukė 10 000km.

Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, jūrų skautai plaukiojo karinėmis (išlankstomais bortais) pontoninėmis valtimis, jalais, baidarėmis, keliais pavieniais mokomaisiais buriniais laiveliais.

2003 metais įsigytas nedidelis šverbotas „Pagonė“. Tai buvo jachtutė skirta plaukioti vidaus vandenyse. Su ja jūrų skautai plaukiojo po Kauno marias. Daugiau apie tai galima paskaityti čia

2009m. jūrų skautų lėšomis įsigyta „ST-25“ klasės jachta „Skrajūnė“. Su ja dalyvauta regatose Kauno ir Kuršių mariose, išplaukta į Baltijos jūrą.

 

 

Ukmergės jūrų skautų laivo statyba

Turint tokią jūrų skautų istoriją ir pavyzdžius, susidomėjau galimybe patiems jūrų skautams statytis burinius laivelius. Kad einu teisinga kryptimi įsitikinau dalyvaudamas Eurosea’13 (Europos jūrų skautų vadovų suvažiavimas). Jos metu aktyviai domėjausi, kaip buriuoti pradėjo kitų šalių jūrų skautai. Pasirodo, kad visi pradėjo nuo savo laivų statybų, nes taip įgyjamos žinios ne tik apie buriavimą, bet ir  apie laivų priežiūrą, susiformuoja supratimas ir požiūris į burinius laivus.

Belgijoje vykusiame suvažiavime teko pačiam pamatyti ir išbandyti  Belgijos jūrų skautų ir jų tėvų pastatytus laivus. Grįžus į Lietuvą pradėjau aktyviai domėtis ir ieškoti galimybių, kaip tai būtų galima praktiškai įgyvendinti. Vadovai iš Slovakijos, Danijos ir kitų valstybių atsiuntė savo brėžinius ir metodinės literatūros, pasidalino patarimais.

Europos skautų fondas mūsų pirmojo laivo statybą parėmė finansiškai ir nuo 2014m. rugsėjo startavome.

Nuo 2014m. rugsėjo iki spalio pabaigos sueigų metu buriavome Žirnajų ežere. Su vietinio buriuotojo Virgilijaus Apanavičiaus pagalba ir vietiniais laivais praėjome buriavimo pradžiamokslį. Atšalus orams pradėjome domėtis laivais, burėmis ir skirtingais modeliais. Konsultavomės su keliais laivų projektuotojais ir išsirinkome – „Petite Brise“.

Laivo modelis buvo sukurtas laivų dizainerio-projektuotojo Paul Fisher (http://www.selway-fisher.com) Dauntsey‘s (Didžiosios Britanija) mokyklos mokiniams mokytis buriavimo. Kaip ir viskas, kas yra susiję su Didžiają Britanija ir jūromis – turi savo istoriją...

Dauntsey's mokykla garsėja savo laivu – „Jolie Brise“. Tai istorinis laivas, statytas 1913m. Apie jį daugiau galima sužinoti čia: http://www.dauntseys.org/adventure/jolie-brise

„Petite Brise“ - prancūziškas terminas apibūdinantis 3-ajį Boforto skalės balą. Originaliai, „Petite Brise“ laivo modelis buvo sukurtas kaip pagalbinis kursantų laivas „Jolie Brise“ laivui („Jolie Brise“ pavadinimas – 4-asis Boforto skalės balas). Natūralu, kad mažesniam laivui suteiktas silpnesio balo pavadinimas. Petite brise (angliškai – Gentle breeze).

Boforto skalė – empirinė vėjo intensyvumo skalė, sukurta 1805m. airių mokslininko, admirolo Sero Francis Beaufort 

Plačiau apie tai - spausti čia

Tai nėra didelis laivas, tačiau pirmą kartą statantiems ir gilinantiems savo žinias 15-18 metų jaunuoliams – pats tas.

 

 

Techniniai duomenys

LOA (pilnas ilgis)

3.76m

BEAM (atstumas tarp bortų, plačiausia vieta)

1.35m

Hull Mid Depth (borto aukštis)

0.46m

Sail Area (Burių plotas)

6.5 m2

Approx. Dry Weight (Sauso svoris)

56.7 kg

Hull shape (Korpuso forma)

4 sekcijų bortas

Construction Method (Statymo metodas)

Stitch and tape and clinker ply

Major plywood requirements for hull

(Medžiagos reikalingos korpuso gamybai)

9mm jūrinė fanera

Guidance Use

(Rekomenduojamas naudoti – žmonių skaičius)

3 suaugę

Apie modelį

Originaliai Dauntsey’s School Sailing Club darbinis mokymo laivas jaunimui

Patikimai tarnauja esant pilnam ir dažnam vaikų apkrovimui/naudojimu

Tinkamas mokytis laivų statybos, o vėliau buriavimo praktikai

Stipri (sustiprinta) ir lengva konstrukcija

Gali būti transportuojamas ant automobilio stogo

Nuo 2015 m. sausio mėnesio pradėjome praktines sueigas Ukmergės jaunimo laisvalaikio centre. Čia du kartus per savaitę 4 valandoms renkasi jūrų skautai iš Ukmergės ir Pabaisko.

  

Papildomai prie projekto prisideda vietiniai buriuotojai bei kiti specialistai, kviečiame visus norinčius ir galinčius prisidėti arba sekti mus Ukmergės jūrų skautų facebook puslapyje: https://www.facebook.com/ukmerges.juriai

Labai tikimės iki vasaros atostogų pabaigti laivą, kurio įšventinimo ceremonija numatyta Jūrų skautų taurės ir Žirnajų regatos metu 2015m. rugpjūčio 15d. Žirnajų ežere. Kveičiame!!!

 

Brolis Jonas