Kas Naujo?
Skautų naujienos
Seniai seniai (maždaug prieš pora mėnesių), už jūrų marių, už kalnų mėlynųjų, už septynių jūrų ir devynių upių, tolimoje Westernohe karalystėje susirinko 50 bebaimių ir niekad nepavargstančių nuotykių ieškotojų. Juos šion vieton sukvietė vienas noras – atrasti paslaptingą M.O.V.I.S. pasaulį, pažinti jo slėpinius, išgirsti, kas kokius nuotykius jau patyręs, šiame pasaulyje beklaidžiodamas, kas kokius randus įgijęs ir nuo kokių slibinų sveiką kailį išnešęs, o taipogi pasidalinti viltimis ir svajonėmis bent dalį to pasaulio į savą šalį pargabenti...
Iš karto klausite, mielas skaitytojau – kas tas M.O.V.I.S ? Ogi tai toks be galo paslaptingas, lyg ir visuomet esantis, bet dažniausiai nematomas ir net nesuvokiamas skautų savanorių darbo organizavimas(is) (Management of Volunteers in Scouting – štai kodėl M.O.V.I.S., o ne koks nors „trampampam“). Kodėl visuomet esantis? Todėl, kad vienaip ar kitaip, vadovai, savanoriai ir visi, kurie ką nors daro skautų labui, yra organizuoti: jie kažkaip atsiranda, kažkaip atsiduria tam tikrose pareigose, kažkaip pasidalina darbais, kažkaip susiburia į vienetus ar kokias nors darbo grupes, kažkaip išeina arba imasi kitų pareigų... O kodėl nematomas ir nesuvokiamas? Na, pagalvokite, kokios sistemos ar procedūros taikomos Jūsų, mielas skaitytojau, krašte arba tunte, skirtos, tarkim, vadovo veiklos ir asmeninio tobulėjimo įvertinimui? Arba naujų vadovų pritraukimui? Arba kasmetiniam pareigų perskirstymui? Arba... na, daug tų klausimų, o atsakymas dažniausiai vienas – „nu, kažkaip, savaime....“ Arba, dar įdomiau – „kaip visada“.
Nuotr. aut. Paolo Fiora
O kaip yra tas „savaime“ kaip yra „visada“, ir, svarbiausia, ką ir kaip reiktų daryti, kad vienetuose nepritrūktų motyvuotų vadovų, kad suaugę skautai nepaliautų tobulėti, kad nuolat augtų jų kompetencijos ir, liaudiškai tariant, „gerėtų žmogus“, kad suaugęs skautas, dirbantis skautijos gerovei, nuolat būtų tokiose pareigose, kurios jam/jai geriausiai tinka ir patinka? Štai į tokius klausimus rasti atsakymų ir susirinko tie anksčiau minėti 50 nuotykiautojų iš visos plačios Europos. Nes vieni žino vienus, kiti – kitus atsakymus, ir sudėjus juos krūvon po truputį aiškėja to paslaptingo M.O.V.I.S. miško keliai keleliai...
Štai čia ir pateksime M.O.V.I.S žemėlapį, kad lengviau būtų susigaudyti, kad geras klausimas iškiltų – „o kaip mes darome?“, ir kad kažkuriame kelio vingyje sutiktumėte reikiamą atsakymą.
Paieška ir atranka (Recruitment and Selection) Nuolat kintanti ir savanoriškais pagrindais veikianti organizacija turi nuolat atnaujinti savo žmogiškuosius resursus. Suaugusiųjų pritraukimas vykdomas įvertinus organizacijos poreikius ir turint konkrečią strategiją. Kad esant būtinybei, būtų galima užpildyti atsiradusias "spragas". Labai svarbu tiksliai apibrėžti poreikius, taip pat pradėjus paiešką, aiškiai nurodyti kokiam laikui, kokias kompetencijas ir įgūdžius, turintys savanoriai yra ieškomi.
Palaikymas/Mentoriavimas (Support) Savanoriai gali būti palaikomi formaliai (mokymai, grupinės susitikimai ir t.t.) arba neformaliai (pokalbiai, tiesioginis bendravimas, aktyvus klausymasis ir t.t.) Palaikyti savanorį galima įvairiais būdais: - dalintis idėjomis remiantis asmenine patirtimi; - suteikti reikalingą informaciją konkrečioje situacijoje; - padėti įgyti žinių ir/ar įgūdžių; - prisidėti vykdant sunkesnę užduotį; - pagelbėti sprendžiant problemas, nurodant alternatyvius būdus; - palaikyti nuolatinį grįžtamąjį ryšį.
Mokymai (Training) Tai pagrindinė priemonė, siekiant išlaikyti bei gilinti skautiškas žinias ir įgūdžius. Suaugę žmonės jau yra įgiję tam tikrų žinių ir kompetencijų. Svarbu į tai atsižvelgi ir kiekvienam suaugusiam pasiūlyti asmeninį tobulėjimo planą. Turintis tokį planą, kiekvienas savanoris gali siekti savo iškeltų tikslų, kelti kompetencijas. Yra daug skirtingų mokymosi būdų.
Mokymasis veikiant (Learning by Doing) - tai bene labiausiai tarp skautų paplitęs mokymosi būdas. Kai atlikus vieną ar kitą darbą įvertiname kas atlikta, kaip atlikta. Jei buvo nesklandumų, aiškinamasi kodėl taip nutiko ir ko galime išmokti iš šios patirties. E-Mokymasis (E-Learning) Toks mokymosi būdas apima įvairią informaciją, kurią galima rasti knygose, vaizdo, garso įrašuose. Taip pat mokymasis internetu - nuotoliniai kursai. Mokymasis visą gyvenimą (Lifelong Learning). Trumpas apibrėžimas mokymosi visą gyvenimą būtų: mokymosi veikla vykdoma visą gyvenimą, siekiant gilinti žinias, tobulinti įgūdžius ir kompetencijas asmeninėje, pilietinėje, socialinėje ir / arba su darbu susijusioje veikloje". Be paramos kurią savanoriai gauna iš organizacijos, jie taip gali būti įtraukti aiškinantis mokymosi poreikius ir būdus, kaip tai pasiekti. Skautų judėjime, nuolatos turime priimti iššūkius, net tik tinkamai ugdyti skautus, bet palaikyti, dirbti komandoje su naujais žmonėmis. Tai puikus pagrindas mokytis visą gyvenimą.
Įvertinimas (Decision) Savanorio vertinimas turi vykti nuolat. Tai reiškia, kad reikia orientuotis į suaugusių žmonių išlaikymą organizacijos veikloje. Yra du pagrindiniai klausimai į kuriuos turi būti atsakyta: - Kas skatina savanorį/vadovą likti organizacijoje? - Kas skatina savanorį/vadovą išeiti iš organizacijos? Turint šiuos atsakymus galima planuoti tolesnius veiksmus.
Veiklos atnaujinimas/peržiūrėjimas (Renewal) Kaip ir veikos aptarimas, būtina peržvelgti ir pagal susiklosčiusas aplinkybes keisti/atnaujinti savanorio veiklą.
Atsitraukimas (išėjimas) (Retirement) Kai visi geri darbai padaryti, laikas patirti kitus gyvenimo nuotykius. Įvykdę susitarimus, įgiję patirties, dalis savanorių nusprendžia judėti tolyn, nebelikdami organizacijoje. Savanoriui pasitraukus iš aktyvaus dalyvavimo veikloje, nereikia jo pamiršti. Būtina palaikyti ryšį su aktyviai nebeveikiančiais savanoriais, pavyzdžiui siunčiant kvietimus į renginius. Svarbu, neprarasti žmonių, kurie jau yra prisidėję prie organizacijos veiklos.
Užduočių perskirstymas (Re-assignment) Užduočių perskirstymas skautų veikloje dažnai neįvertinimas. Šis procesas, motyvuoja savanorius išbandyti naujas pareigas, veiklas. Suaugusių savanorių išlaikymas organizacijoje priklauso nuo jų lūkesčių patenkinimo. Darbo perskirstymas turi privalumų, pavyzdžiui, galime geriau pritaikyti turimas savanorio žinias, gebėjimus; galimybė savanoriui įgyti naujų žinių; galbūt naujos pareigos labiau tiks kitam asmeniui.